Jump to content

Article

Boblende kreativitet møder tung knowhow: Fra restmateriale til 21 prototyper og nye forretningsmuligheder

Published online: 15.12.2025

Hos Stoko Plast i Vestjylland, der producerer solskærme til lastbiler, har man valgt at se restmaterialer som en strategisk ressource frem for et affaldsproblem.

Affald er blot et symptom på manglende forestillingsevne.

Lene Buhl Kejser

DesignLab

Virksomheden genererer en kontinuerlig strøm af akrylplader, som normalt kasseres på grund af ridser eller luftbobler. Disse fejl gør materialet uegnet til solskærme, men akrylen er stadig af høj kvalitet. Ifølge AAU-projektleder Lene Buhl Kejser giver det god mening, at forarbejdningen sker hos den virksomhed, der genererer restmaterialet, da de råder over både knowhow og produktionsudstyr. Spørgsmålet er blot: Hvad skal materialet blive til?

For at besvare det spørgsmål blev flere designere og 112 studerende inviteret ind i et designeksperiment under ReshapeWaste-projektet. Idéen var at bringe et frisk sæt øjne og en stærk forestillingsevne i spil – noget, produktionsvirksomheder ofte mangler, fordi de er dybt forankret i deres egen branche. Resultatet blev et overflødighedshorn af kreative løsninger: 21 fysiske prototyper, der viser, hvordan kreativitet kan åbne nye forretningsområder.


Designbureauet Steffensen & Würtz gik fra skepsis til begejstring. Akrylpladerne virkede først umoderne, men designerne opdagede hurtigt materialets styrker: farvespillet og transparensen, der skaber smukke effekter i lys. Deres løsning blev en bænk, hvor akrylpladerne fungerer som vertikale lameller. Ved at vende pladerne nedad skjules ridserne, og lamellerne skaber en rolig siddeflade med flot farvespil. Træstellet blev fremstillet af genbrugstræ fra nærliggende kilder, hvilket styrker projektets bæredygtighedsprofil.

Den unge designduo SoKa Design Studio valgte en anden tilgang: at integrere ridserne i designet. De skabte en bakke, hvor ridserne blev en del af et dekorativt mønster gennem gravering. Børn bidrog med tegninger, der blev indarbejdet i designet, hvilket både skjuler fejlene og tilfører affektionsværdi – en faktor, der kan forlænge produktets levetid.


Peter Mortensen fra CarpEnter Cph designede en lampe, der udnytter akrylens semitransparens og Stoko Plasts termoformningsproces. Samtidig fik 112 studerende på Arkitektur og Design ved AAU til opgave at designe skamler af restakryl. Resultatet blev 18 vidt forskellige prototyper, hvor fokus var på minimal spild og funktionel æstetik. Nogle løsninger havde en spildprocent på helt ned til 0,04 %, hvilket imponerer både Stoko Plast og interiørbrandet Underflod.For Stoko Plast er projektet mere end et kreativt eksperiment; det er en strategisk mulighed. Genanvendelse gennem omsmeltning er energitung og fjerner den værdi, der ligger i materialets nuværende bearbejdningsstadie. Ved at udvikle nye produkter in-house kan virksomheden reducere CO₂-aftrykket og skabe nye indtægtskilder. Direktør Steffen Clemmensen understreger: ”Det her er forudsigeligt affald. Det vil blive ved med at opstå. Det er en spændende businesscase, fordi vi kan beholde vores rester i huset.”

Projektet har givet blod på tanden hos flere designere, der allerede arbejder på nye produkter som knagerækker, bøjler og posestativer. For AAU Design Lab er konklusionen klar: Når kreativitet og tung knowhow mødes, opstår løsninger, der både reducerer affald og skaber værdi. Som Lene Buhl Kejser siger: ”Affald er blot et symptom på manglende forestillingsevne.”