Jump to content

Article

En hyldest til knasterne: Skønheden i det uperfekte

Published online: 12.12.2025

Projektet blev igangsat som et designeksperiment: Kan man skabe en indvendig dør af kasserede planker og samtidig gøre knasterne til en styrke?

Article

En hyldest til knasterne: Skønheden i det uperfekte

Published online: 12.12.2025

Projektet blev igangsat som et designeksperiment: Kan man skabe en indvendig dør af kasserede planker og samtidig gøre knasterne til en styrke?

For at reducere spildet er der behov for en ny æstetik, der omfavner naturens variation.

Linda Nhu Laursen

Design Lab

thumbnail

En hyldest til knasterne: Skønheden i det uperfekte

You must accept the following cookie categories in order to view the content:

En hyldest til knasterne: Skønheden i det uperfekte

I det nordiske marked foretrækkes ensartede, rene flader, hvilket betyder, at store mængder træ kasseres på grund af naturlige træk som knaster, revner og farvevariationer.

Samarbejdet her gør brug af uperfekte planker, og kan ses som et opgør med de eksisterende æstetiske normer, der fører til unødvendigt ressourcespild i produktionen af massive træplanker til indvendig arkitektur. Ifølge forskningsleder Linda Nhu Laursen er dette ikke et spørgsmål om kvalitet, men om en socialt konstrueret opfattelse af skønhed. For at reducere spildet er der behov for en ny æstetik, der omfavner naturens variation.

Projektet blev igangsat som et designeksperiment: Kan man skabe en indvendig dør af kasserede planker og samtidig gøre knasterne til en styrke?

Snedkeriet Overgaard Wood, der har ansvarlig træudnyttelse som en del af sit DNA, indgik i samarbejdet. Målet var at løfte materialet til et produkt med høj værdi frem for at nedgradere det til spånplader eller energigenvinding. Valget faldt på indvendige døre – en produktkategori præget af standardiserede, flade designs uden den karakter, som kendes fra klassiske fyldingsdøre. Her så projektet en mulighed for at skabe et produkt, der både opfylder funktionelle krav og hylder træets naturlige særpræg.

Arkitekterne Line Frier og Mikkel Bahr fra Friis & Moltke Architects blev valgt for deres evne til at gøre en dyd ud af oversete materialer. Efter at have besøgt Overgaard Woods værksted besluttede de at forarbejde materialet så lidt som muligt. I stedet for at skjule knaster og farveforskelle udviklede de et design, der fremhævede dem.

Resultatet blev Knast-døren – en dør med et levende, tredimensionelt udtryk, sammensat af brædder i forskellige længder og bredder med afrundede profiler, der både giver et taktilt design og styrker funktionaliteten. Hver dør bliver unik, fordi ingen træer er ens, og arkitekterne håber, at der opstår social prestige i at vælge produkter med naturlige variationer.

Samarbejdet mellem arkitekterne og snedkeriet har været frugtbart og trukket tråde tilbage til en tradition i dansk design, hvor tæt dialog mellem designere og håndværkere skaber unikke produkter. Processen har dog krævet justeringer – de første prototyper var for ensartede, men efter flere iterationer opnåede man den ønskede balance mellem æstetik og robusthed. Projektet har også rykket grænser hos Overgaard Wood, hvor man nu ser større værdi i materialer med “skavanker”.

Knast-døren er mere end et designprojekt; det er et kulturelt statement, der udfordrer snævre æstetiske normer og fremmer bæredygtighed. Ved at transformere frasorteret træ til et attraktivt produkt viser projektet, hvordan design kan ændre perceptioner og reducere ressourcespild.

Som Linda Nhu Laursen påpeger, kan denne tilgang overføres til mange andre materialer og produkter – en lavthængende frugt i kampen for at mindske ressourceforbruget. Knast-døren har allerede vakt interesse på messer, og både arkitekter og snedkere ser projektet som begyndelsen på en ny vej for dansk design.

En knast i et stykke træ