Jump to content
HomeStudiesexhibition2025

Breaking the Framework

Study:

MSc Architecture

Students:

Aja Khalid Hussein and Alane Chayainne Omwanor

Breaking the Framework: A Research-Based Inquiry into Institutional Architecture in Schools and Prisons

Breaking the Framework

Study:

MSc Architecture

Students:

Aja Khalid Hussein and Alane Chayainne Omwanor

This thesis investigates and questions institutional architecture - more specifically, schools and prisons - and the relationship between them. The thesis is divided into three parts, each contributing to the overarching understanding of the connection between research, architecture and human experience. The first part examines the historical origins of institutional frameworks; the second presents an observational analysis of selected cases; and the third delves into key pedagogical theories, case studies, and a design process rooted in site-specific conditions. 

The investigation begins with a historical and theoretical analysis of the evolution of schools and prisons, uncovering shared origins and structural parallels rooted in themes such as institutionalization, normalization, and 
power dynamics. 

Through an observational analysis of Horsens State Prison and Randers State School, several aspects were identified that possess both architectural and psychological characteristics. These aspects culminate into a list of design criteria supporting a more informed decision making process. These insights will guide the design of the new Stigsborg School, through an integrated design methodology - combining architectural practice with human-centered research. Emphasis is placed on children’s developmental needs, indoor climate, and sensory engagement, aiming to translate theoretical findings into spatial strategies that support autonomy, curiosity, and well-being. The finalized architectural design proposal reflects a holistic approach, combining traditional and modern educational typologies and responding to the specific site. Furthermore the design addresses the aspects driven from the observational analysis, integrating both architectural and psychological considerations into a cohesive spatial solution. 

Dansk

Denne afhandling undersøger og stiller spørgsmål ved institutionel arkitektur – mere specifikt skoler og fængsler – samt forholdet mellem dem. 

Afhandlingen er opdelt i tre dele, som hver især bidrager til en overordnet forståelse af forbindelsen mellem forskning, arkitektur og menneskelig erfaring. Den første del undersøger de institutionelle rammers historiske oprindelse; den anden præsenterer en observationsbaseret analyse af udvalgte cases; og den tredje fordyber sig i centrale pædagogiske teorier, casestudier og en designproces forankret i stedsspecifikke forhold. 
Undersøgelsen begynder med en historisk og teoretisk analyse af skolers og fængslers udvikling og afdækker fælles oprindelse og strukturelle paralleller forankret i temaer som institutionalisering, normalisering og magtforhold. 

Gennem en observationsanalyse af Horsens Statsfængsel og Randers Statsskole blev der identificeret flere aspekter med både arkitektoniske og psykologiske karakteristika. Disse aspekter kulminerer i en liste over designkriterier, som støtter en mere informeret beslutningsproces. Disse indsigter danner grundlag for udformningen af den nye Stigsborg Skole, gennem en integreret designmetode – der kombinerer arkitektonisk praksis med menneskecentreret forskning. Der lægges vægt på børns udviklingsbehov, indeklima og sansemæssig stimulering, med målet om at omsætte teoretiske fund til rumlige strategier, der understøtter autonomi, nysgerrighed og trivsel. 

Det færdige arkitektoniske designforslag afspejler en holistisk tilgang, som kombinerer traditionelle og moderne pædagogiske typologier og reagerer på det specifikke sted. Desuden adresserer designet de aspekter, der blev identificeret i den observationsbaserede analyse, ved at integrere både arkitektoniske og psykologiske overvejelser i en sammenhængende rumlig løsning.