Jump to content
HomeStudiesexhibition2025

The Dimensions of Movement

Study:

MSc Urban Architecture

Students:

Karoline Lund Pedersen

The Dimensions of Movement: Strategic Urban Design for Physical Activity in Everyday Life

The Dimensions of Movement

Study:

MSc Urban Architecture

Students:

Karoline Lund Pedersen

In a reality where both global and national health conditions are becoming increasingly alarming - and are expected to worsen further in the coming years - we, as citizens, are confronted with a healthcare system on the brink of collapse and an ever-growing population at risk of leading dangerously unhealthy lives if immediate action is not taken. Among the behavioural risk factors, physical inactivity stands out as a key contributor to today’s preventable health conditions. 
  
While numerous initiatives, strategies, and policy proposals have been introduced to prevent this path, the recent proposal for a new Danish health reform briefly highlights the city’s role in addressing the emerging public health crisis. Taking this observation as its point of departure, this report poses the central research question:

How can urban design support and promote physical activity in everyday life?

What becomes increasingly evident is that answering this question - and achieving the intended influence – requires more than good intentions or the production of strategic documents. It demands an integrated approach to urban design and planning - one in which health, physical activity, active living, and mobility are not peripheral considerations, but foundational principles embedded in the very structure, function, and experiential qualities of the city. 
  
This project introduces a paradigm shift that redefines the purpose and approach of urban design and planning by recognising that mobility is not only about efficient and practical transportation, but also about experiences, quality of life, and the opportunity to live actively. When designing we must rethink the professional norms shaping planning practices and challenge the cultural legacy that maintains car-dominated environments and singular focuses on economic development. Instead, we must promote integrated, human-centred solutions where movement becomes a desirable and natural part of urban life. 
  
This project is not a call for yet another abstract vision. Instead, it is a professional and practical ambition to translate knowledge into action and to contribute to a more sustainable, rightful, and healthy urban future – starting with the city. 

Dansk

I en virkelighed, hvor både globale og nationale sundhedsforhold bliver stadig mere alarmerende – og forventes at forværres yderligere i de kommende år – står vi som borgere over for et sundhedssystem på randen af kollaps og en stadigt voksende befolkning i risiko for at leve farligt usunde liv, hvis der ikke handles omgående. Blandt de adfærdsmæssige risikofaktorer fremstår fysisk inaktivitet som en af de mest afgørende årsager til nutidens forebyggelige sundhedsproblemer. 

Selvom adskillige initiativer, strategier og politiske forslag er blevet introduceret for at vende denne udvikling, nævner det seneste forslag til en ny dansk sundhedsreform kun ganske kort byens rolle i mødet med den voksende folkesundhedskrise. Med afsæt i netop denne iagttagelse stiller denne rapport det centrale forskningsspørgsmål: 

Hvordan kan bydesign understøtte og fremme fysisk aktivitet i hverdagen? 

Det bliver dog hurtigt tydeligt, at det at besvare dette spørgsmål – og opnå den ønskede effekt – kræver mere end gode intentioner og udarbejdelsen af strategiske dokumenter. Det forudsætter en integreret tilgang til bydesign og planlægning, hvor sundhed, fysisk aktivitet, aktiv livsførelse og mobilitet ikke behandles som sekundære hensyn, men som grundlæggende principper indlejret i byens struktur, funktion og oplevelsesmæssige kvaliteter. 

Dette projekt introducerer et paradigmeskift, der gentænker formålet med og tilgangen til bydesign og planlægning. Det sker gennem en erkendelse af, at mobilitet ikke blot handler om effektiv og praktisk transport, men også om oplevelse, livskvalitet og muligheden for at leve aktivt. Når vi designer, må vi gentænke de professionelle normer, der præger planlægningspraksis, og udfordre den kulturelle arv, som fastholder bilorienterede miljøer og et ensidigt fokus på økonomisk vækst. I stedet må vi fremme integrerede, menneskecentrerede løsninger, hvor bevægelse bliver en naturlig og attraktiv del af bylivet. 

Dette projekt er ikke et opråb om endnu en abstrakt vision, men derimod en professionel og praktisk ambition om at omsætte viden til handling – og derved bidrage til en mere bæredygtig, retfærdig og sund urban fremtid, med udgangspunkt i byen.