Jump to content

The New Paradigm

Study:

MSc Architecture

Students:

Christina Lomholt, Mille Boye Nielsen and Tsila Yaloz

The New Paradigm

The New Paradigm

Study:

MSc Architecture

Students:

Christina Lomholt, Mille Boye Nielsen and Tsila Yaloz

This master’s thesis introduces The New Paradigm, a reimagined building culture for the Danish parcelhus. The project stems from a growing dissatisfaction with the lack of lasting value in contemporary architecture and a recognition of the disconnect between current environmental ideals and the dominant model of the parcelhus, a typology that holds deep cultural significance in Denmark. The New Paradigm challenges this model by redefining sustainability through the lens of affective sustainability, seeking to create homes that carry emotional depth and long-term relevance while aligning with today’s societal values. 

A critical assessment of sustainability-focused architectural practices and an exploration of how contemporary ideals intersect with the dream of the parcelhus led to the formulation of a central problem statement. In response, a new building culture was proposed, grounded in affective sustainability and aimed at addressing the challenges facing the typology today. This vision was articulated in a manifesto that formed the foundation for the design process, where ideas were translated into form. 

The process followed an integrated and iterative approach, drawing from Bryan Lawson’s How Designers Think and principles of the Integrated Design Process. This dynamic, non-linear workflow is capable of addressing multiple challenges simultaneously in the pursuit of a cohesive, integrated solution. 

The outcome is The New Paradigm; a flexible and future-oriented interpretation of the parcelhus. It accommodates values such as densification, environmental responsibility, shared living, and downsizing. Designed with spatial generality in mind, the proposal supports adaptability to shifting human needs and diverse contexts. Its lasting relevance is ensured through a strong connection to Danish building traditions and a focus on human experience, expressed through legibility, robustness, tectonic clarity, and material sensibility, all contributing to its lasting, affective qualities. 

Dansk

Denne kandidatafhandling præsenterer Det Nye Paradigme – en gentænkning af byggerikulturen omkring det danske parcelhus. Projektet udspringer af en voksende utilfredshed med den manglende varige værdi i nutidens arkitektur og en erkendelse af den kløft, der eksisterer mellem aktuelle miljøidealer og det dominerende parcelhus, en typologi med dyb kulturel forankring i Danmark. Det Nye Paradigme udfordrer denne model ved at redefinere bæredygtighed gennem begrebet affektiv bæredygtighed og søger at skabe boliger med følelsesmæssig dybde og langtidsholdbar relevans, i tråd med nutidens værdier. 

Gennem en kritisk vurdering af bæredygtighedsorienterede arkitektoniske praksisser og en undersøgelse af, hvordan moderne idealer krydser drømmen om parcelhuset, blev en central problemformulering formet. Som svar blev en ny byggerikultur foreslået, baseret på affektiv bæredygtighed og rettet mod de udfordringer, som parcelhustypologien står over for i dag. Visionen blev konkretiseret i et manifest, der dannede grundlag for designprocessen, hvor idéer blev omsat til form. 

Processen fulgte en integreret og iterativ tilgang inspireret af Bryan Lawsons How Designers Think og principperne bag Integrated Design Process. Denne dynamiske og ikke-lineære arbejdsgang håndterer flere problemstillinger samtidig for at opnå en helhedsorienteret løsning. 

Resultatet er Det Nye Paradigme – en fleksibel og fremtidsorienteret fortolkning af parcelhuset. Forslaget omfavner værdier som fortætning, miljøansvar, fællesbo og downsizing. Med sin rumlige generalitet muliggør det tilpasning til skiftende menneskelige behov og forskellige kontekster. Den varige relevans sikres gennem en stærk forankring i danske byggetraditioner og et fokus på menneskelig erfaring, udtrykt gennem læsbarhed, robusthed, tektonisk klarhed og materialemæssig sensibilitet – alt sammen medvirkende til dets affektive og vedvarende kvaliteter.